5 syytä siirtyä sähköautoilijaksi

Sähköauton lataaminen

Sähköautot tulevat liikenteeseen äänettömästi mutta varmasti. Sähkövoimatekniikan asiantuntija kertoo, miksi sähköauto on kannattava hankinta jo nyt ja miten liikenteen sähköistyminen mullistaa autoilutapojamme lähivuosina.

Sähköautojen valikoima laajenee

”Autoilussa tullaan näkemään suunnanmuutos muutaman vuoden sisällä, koska autotehtaat muuttavat tarjontaansa maailmalla asetettujen päästötavoitteiden mukaisiksi”, kertoo Plugit Finland Oy:n myynti- ja markkinointijohtaja, sähkövoimatekniikan diplomi-insinööri Topi Aaltonen sanoo. Plugit Finland on merkittävä latausjärjestelmien toimittaja sekä palveluntuottaja Suomessa. Sen asiakkaat, kuten esimerkiksi Loiste Energia, tekevät latauspisteiden hankinta- ja asennuspäätökset.

EU-maiden ympäristöministerit päättivät lokakuussa, että uusien autojen päästöjä pitäisi leikata 35 prosenttia vuoteen 2030 mennessä. Asian käsittely jatkuu EU-tasolla. Selvää kuitenkin on, että autotehtaiden kannattaa keskittyä tekemään yhä vähäpäästöisempiä autoja.


Tankki täyttyy, kun sinä keskityt muuhun

”Tämä muutos näkyy yrityksessämme niin, että autojälleenmyyntiliikkeiden yhteydenotot meille ovat merkittävässä kasvussa. Liikkeet haluavat meidät tuekseen esimerkiksi silloin, kun asiakkaat kysyvät sähköautoilusta ja autojen lataamisesta. Siksi perustimme latauslaitteille oman sivuston ja nettikaupan”, Topi Aaltonen kertoo.

Sähköautot ja niiden lataaminen yleistyy kovalla vauhdilla Suomessa.

Sähköauton lataaminen on täysin uusi autoilun ulottuvuus, joka vaatii opettelua. Autoa kannattaa ladata aina, kun se seisoo paikallaan. Jo nyt noin 85 prosenttia latauksista tehdään kotona tai työpaikoilla.

”Sähköauto muuttaa koko ajatuksen autoilusta. Kun lähden aamulla kotoa, ’tankki’ on aina täynnä. Tai kun olen töissä, auto latautuu pihalla. Näin minun ei tarvitse pohtia tankkaamista erikseen, vaan se tapahtuu aina jonkin muun ohessa”, Topi Aaltonen kuvailee.

Koska auto seisoo paikallaan yleensä pisimpään kotona, se on myös sähköauton tärkein latauspaikka.

Kodin yhteyteen rakennettavasta latauspisteestä kannattaa tehdä mahdollisimman helppokäyttöinen, jotta esimerkiksi hybridiautoa tulee ladattua tarpeeksi usein. Jos lataus on liian vaikeaa, hybridiautoilija käyttää helposti autoonsa toista vaihtoehtoa eli polttoainetta.

”Tavallinen lämmityspistoke voi riittää esimerkiksi pieniakkuisen hybridin tilapäiseen lataukseen, mutta kun lataaminen on päivittäistä, on turvallisempaa rakentaa sähköautolle oma latauspiste. On tärkeää, että latauspisteet on tehty turvallisesti nimenomaan auton latausta varten. Eihän kukaan liitä sähkökiuastakaan tavalliseen sähköpistokkeeseen”, sähkövoimatekniikan asiantuntija Topi Aaltonen muistuttaa.

Latauspisteen asentaminen omakotitalon yhteyteen maksaa noin 1 500 euroa.

Asunto-osakeyhtiöissä taloyhtiön osakkaiden enemmistö voi päättää latauspisteiden hankinnasta. Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus ARA tukee niiden rakentamista. Tämä on merkittävä uudistus, koska suurin osa suomalaisista asuu kerros- ja rivitaloyhtiöissä, joita on kaikkiaan noin 90 000.

Vaikka päätöksenteko taloyhtiöissä ei ole aina helppoa, Aaltonen kannustaa yhtiöitä miettimään asennusta investointina tulevaisuuteen. Se kantaa jopa kymmenien vuosien päähän.


Sähköllä ajat selvästi edullisimmin

”Sähköautoilu on kivaa! Olen nähnyt, että monien ennakkoluulot karisevat, kun he pääsevät ajamaan sähköautoa ensimmäistä kertaa. Siinä autoilukokemus on hyvin erilainen. Siksi kannatankin autoliikkeiden uutta, pari päivää kestävää koeajoa, jossa sähköauton käytön kaikki puolet ehtivät tulla tutuiksi.”

Aaltosen mukaan sähköautoilu on sitä kustannustehokkaampaa, mitä enemmän ajetaan. ”Käyttövoimakustannukset ovat noin viisi kertaa edullisemmat kuin polttomoottoriautolla ajettaessa.”

Koska autoja käytetään yleensä melko lyhyisiin matkoihin kodin ja työpaikan välillä, sähköauto soveltuisi näihin arjen ajoihin hyvin jo nykyisillä akuilla ja tekniikalla. Tampereen yliopiston Liikenteen tutkimuskeskus Verne on selvittänyt, että suomalaisten matkoista 90 prosenttia voitaisiin tehdä sähköautolla, jos keskinopeat kotilatauspisteet yleistyisivät.

Sähköautojen latausverkosto muodostuu monista pisteistä. Tärkeimmät pisteet ovat kotona ja työpaikalla, mutta myös julkisia latauspisteitä tarvitaan.

Loisteella on sähköautojen latauspisteitä Kainuussa

Julkisia latauspisteitä on tällä hetkellä Suomessa noin 1 500, joista suuri osa on Plugit Oy:n asentamia. Niiden hallinnasta vastaa aina tilaaja. Suurimpia tarjoajia ovat kauppaketjut ja -keskukset. Esimerkiksi Kesko tarjoaa latauspisteitä ympäri Suomen, ja Ideapark Lempäälässä on jo 40 latauspaikkaa. Loisteella on Kainuussa yhteensä 15 latauspistettä seitsemässä eri paikassa.

”Julkiset latauspisteet ovat tärkeitä, ja esimerkiksi kauppakeskukset tarjoavatkin niitä mielellään. Näin asioinnin aikana lataaminen edistää myös kaupankäyntiä. Lisäksi voimme julkisten pisteiden avulla luoda mielikuvaa, että sähköautoilu onnistuu.”


Sähköautojen latausverkosto muodostuu monista pisteistä. Kuva: Plugit Oy


Maksat vähemmän autoveroa ja saat hankintatukea

Sähköautojen akustot halpenevat nopeasti, joten tieliikenteen sähköistämisestä on tulossa kaikkein kustannustehokkain yksittäinen päästöjen vähennyskeino, todetaan Sitran syksyllä julkaisemassa raportissa.

Suomessa on tällä hetkellä noin 15 000 sähköautoa, joista täyssähköautoja on noin 2 500. Hallituksen tavoitteena on, että niitä olisi 250 000 vuonna 2030. Se tarkoittaa, että joka vuosi otettaisiin käyttöön yli 20 000 sähköautoa lisää. Tätä myös Topi Aaltonen pitää realistisena tavoitteena.

Sitran mukaan sähkö- ja hybridikäyttöisten henkilöautojen määrä voi kasvaa jopa 800 000:een vuoteen 2030 mennessä.

Topi Aaltosen mielestä tavoite on syytä asettaa korkealle. ”Tavoitteet ovat saavutettavissa, jos niistä tehdään virallisia ja niitä ollaan valmiita edistämään päätöksillä.”

”Kuluttajan on vaikea tehdä ostopäätöstä, jos viralliset linjaukset ja tukitoiminnot ovat epäjohdonmukaisia. Esimerkiksi naapurimaissamme Ruotsissa ja Norjassa on paljon sähköautoja siksi, että valtio tukee monin tavoin niiden hankintaa ja niihin liittyvää infraa.”

Suomessa sähköautoilua tuetaan nyt esimerkiksi päästöperusteisella, matalammalla autoverolla sekä 2 000 euron suuruisella sähköauton hankintatuella 2018–2021.


Osallistut päästöjen vähentämiseen

Liikenteen kehittäminen on tärkeä osa ilmastonmuutoksen torjuntaa. Suomen kasvihuonekaasujen kokonaispäästöistä noin 20 prosenttia tulee kotimaan liikenteestä ja siitä valtaosa tieliikenteestä.

Liikenne on ainoa talouden ala, jolla kasvihuonekaasupäästöt ylittävät yhä vuoden 1990 tason. Päästövähennyksiin on monta keinoa, joita kaikkia kannattaa käyttää.

Liikenne- ja viestintäministeriö on julkaissut toimenpideohjelmansa hiilettömään liikenteeseen vuonna 2045. Sen tavoitteet voi tiivistää kahteen kohtaan: Henkilöautojen, rekkojen ja bussien vuodessa käyttämä energiamäärä pitää puolittaa vuoteen 2045 mennessä. Jäljelle jäävä energiantarve katetaan siirtymällä sähköautoihin, biokaasuun ja uusiutuvaan dieseliin.

Lue lisää

Share

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Post comment

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial